De werkgroep Mobiliteit richt zich op een goede ontsluiting van het stadsdeel Lindenholt en goede verbindingen met de rest van de stad en de omringende buurgemeenten zowel t.a.v. auto, (brom-)fiets/scooter, lopen, openbaar vervoer (bus én trein). Het is de laatste jaren echter steeds duidelijker dat de toenemende mobiliteit (vooral door gemotoriseerd verkeer) een enorme prijs kent in de vorm van een slechtere luchtkwaliteit, veel geluidhinder en ook afnemende verkeersveiligheid. De werkgroep Mobiliteit wil daarom ook extra aandacht geven aan de nadelige gevolgen van mobiliteit voor de naaste (woon)omgeving. Dit heeft immers alles te maken met de gezondheid van de inwoners van Lindenholt. Gezondheid van haar inwoners is ook een belangrijk onderdeel van het Nijmeegse beleid. Hierover zijn/gaan we in gesprek met de wijkregisseur Fysiek en ambtelijke deskundigen van de gemeente Nijmegen. Op dit moment werkt de werkgroep Mobiliteit aan de volgende onderwerpen:
- Netwerkvisie Mobiliteit, 30 km/uur als norm (veiligheid, bereikbaarheid, verminderen autoverkeer)
- De problemen rond de IJpenbroekweg (geluidoverlast, luchtkwaliteit, verkeersveiligheid)
- Openbaar vervoer (trein, bus, vormen van specifiek vervoer)
1. Netwerkvisie Mobiliteit, 30 km/uur als norm
Verkeersveiligheid, geluidhinder, fijn stof en de luchtkwaliteit en zorgen om de gezondheid zijn een steeds terugkerend thema voor met name omwonenden van een weg. Verder zorgt ook het (veel) te hard rijden terwijl de situatie dat niet toelaat, het negeren van de max. snelheid of van het rode verkeerslicht op veel wegen voor extra overlast en zeker ook voor meer onveiligheid. Serieuze handhaving op deze aspecten ontbreekt al jaren. De gemeente Nijmegen wil proberen aan de mobiliteit en de nadelige gevolgen er van iets te doen. Dat is overigens niet alleen iets van de gemeente, maar ook een zaak van ons als bewoners en weggebruikers en iets waar we zelf ook wat aan kunnen doen. De gemeente ziet het terugbrengen van de snelheid resp. wettelijke max. snelheid als een belangrijk middel om de veiligheid op de wegen in Nijmegen te verbeteren. Ook kan zo, in principe, de geluidbelasting bij de woningen langs de weg worden verlaagd. Voor de luchtkwaliteit werkt snelheidsverlaging echter niet of nauwelijks.
Wil je de luchtkwaliteit als gevolg van verkeer verminderen dan moeten de verkeersintensiteiten verlaagd worden en gezorgd worden voor een goede doorstroming (nog los van en voertuigen met een lagere uitstoot). De gemeente Nijmegen heeft hiertoe een ambitieus plan opgesteld, “Netwerkvisie mobiliteit, 30 km/uur als norm”, dat door de Raad eind januari 2025 is aangenomen. De maatregelen uit deze Netwerkvisie Mobiliteit gaan in de praktijk grote gevolgen hebben voor de hele stad; enkele belangrijke punten zijn:
- (gefaseerde) Invoering van 30 km/uur op 85 wegen in Nijmegen. In Lindenholt gaat het daarbij om alle wegen die nu nog 50 km/uur zijn met uitzondering van de IJpenbroekweg;
- Onderzoek naar de mogelijkheid het aantal rijstroken op de stedelijke hoofdwegen met een snelheid van 50 km/uur en met meer dan 1 rijstrook per rijrichting terug te brengen naar 2×1 rijstroken. Uitzondering hierbij betreft de wegen die samen de S100 vormen. In Lindenholt gaat het om terug te brengen van 2×2 naar 2×1 rijstroken (zie hierna toelichting) op de IJpenbroekweg;
- Bevorderen van en meer ruimte bieden aan andere vormen van mobiliteit: lopen, fietsen, openbaar vervoer (bus/trein/diverse vormen van alternatief vervoer). Beoogd is een toename van 20% in 2035;
- Afname van het autoverkeer van 10% in 2035;
Naar verwachting gaat dit meer veiligheid, minder korte autoritten, meer ruimte voor klimaatadaptatie (groenvoorzieningen met name) en minder verkeerslawaai opleveren. Voor de invoering van 30 km/uur op een weg/wegvak komt nog een uitvoeringsplan. De Raad heeft bepaald dat de invoering in fases zal plaatsvinden, te beginnen in 2026.
De voorrangssituatie zoals die nu al geldt blijft hoogstwaarschijnlijk gehandhaafd. Dat is veiliger en zorgt voor een redelijke doorstroming. Dat is van groot belang voor bijv. het openbaar vervoer, zodat deze niet al te veel vertraging oploopt. Er komen meestal niet meteen al grootschalige aanpassingen zoals drempels, chicanes, klinkerplateaus. Dit soort herinrichtingszaken wordt later bekeken. Belangrijk is ook dat de hulpdiensten niet al te veel hinder van deze maatregelen zullen gaan ondervinden, waarbij vooral de brandweervoertuigen (zwaar/lang) aandacht moet krijgen.
Er komt ook een gemeentelijke voorlichtingscampagne en als een weg ‘aan de beurt is’ wordt ook de buurt geïnformeerd. Verandering van de wettelijke maximum snelheid kan niet zomaar: daar moet een verkeersbesluit voor worden genomen. Daartegen is bezwaar en beroep mogelijk. Als een verkeersbesluit onherroepelijk is geworden en de verkeersborden e.d. zijn geplaatst, is het belangrijk dat ieder zich daarna zo snel mogelijk aan de nieuwe situatie aanpast. In het belang van de veiligheid en het woongenot van ons allemaal. In Amsterdam hingen er borden: ‘30 km, doe je voor elkaar’. Waarom zou dat in Lindenholt ook niet zo zijn?
De werkgroep Mobiliteit ondersteunt al langer de wijkvereniging Meeuwse Acker bij haar pogingen om de gemeente te bewegen om de enorme overlast van de IJpenbroekweg bij de vele woningen gelegen aan deze weg te verminderen en de verkeersveiligheid aldaar te verbeteren. Ook de luchtkwaliteit is van belang. Bij de betrokken wethouders en de Raad zijn de problemen langs de IJpenbroekweg ook meermaals onder de aandacht gebracht.
Uit het Raadsbesluit t.a.v. de Netwerkvisie Mobiliteit (zie hiervoor) volgt dat er gemeentebreed onderzoek gaat komen naar de mogelijkheid het aantal rijstroken op de stedelijke hoofdwegen met een snelheid van 50 km/uur, en met meer dan 1 rijstrook per rijrichting, terug te brengen naar 2×1 rijstroken. In Lindenholt gaat het dus om het terug brengen van 2×2 naar 2×1 rijstroken op de IJpenbroekweg. Dat onderzoek moet eind 2025 klaar zijn en aan de Raad worden aangeboden zodat die een besluit kan nemen of het terugbrengen van het aantal rijstroken inderdaad door kan gaan (geheel of gedeeltelijk). Zolang dat besluit niet is genomen is het onduidelijk wat er met de IJpenbroekweg gaat gebeuren en of er maatregelen mogelijk zijn.
Van groot belang hierbij is dat in 2026 er groot onderhoud aan de IJpenbroekweg staat gepland. Mogelijk zijn er daarbij mogelijkheden en kansen iets aan de overlast en veiligheid te doen. Om die reden is er inmiddels een eerste gesprek geweest met de (toekomstige) projectleiders van het project groot onderhoud van de IJpenbroekweg. Bij het beoordelen van de plannen rondom de IJpenbroekweg (groot onderhoud al of niet in combinatie met vermindering van het aantal rijstroken) zijn van uit het perspectief van het stadsdeel Lindenholt in principe de resultaten van een grote enquête m.b.t. de overlast van de IJpenbroekweg (die door de wijkvereniging in 2023 is gehouden) leidend. Pas in de loop van dit jaar zal hopelijk er meer duidelijkheid kunnen komen over de plannen.
We denken al wel aan een bijeenkomst voor de bewoners van Lindenholt waarin de plannen en ideeën voor de IJpenbroekweg, door de gemeente, kunnen worden toegelicht en besproken. Zodra daar meer over bekend is zal dit o.a. via deze website en het wijkblad ‘Lindenholt Leeft’ worden gepubliceerd.
3. Openbaar vervoer
De Gemeente Nijmegen werkt aan een nieuwe strategie voor het openbaar vervoer in de stad. Dat is noodzakelijk om de ambitieuze doelen van 10% minder autoverkeer en 20% meer gebruik van openbaar vervoer (zie de Netwerkvisie Mobiliteit elders op deze website) te behalen. Daarvoor zal een ‘OV-visie’ worden opgesteld. De werkgroep Mobiliteit neemt sinds begin 2025, op uitnodiging van de gemeente, deel aan de gemeentelijke klankbordgroep OV-visie. Hierin zijn ook veel andere partijen (ondernemers, andere bewoners-vertegenwoordigers, universiteit, ziekenhuizen, belangrijke OV-adviesorganisaties e.d.) betrokken. Deze klankbordgroep wordt geleid door een externe projectleider en bijgestaan door zowel externe als gemeentelijke deskundigen en adviseurs. Inmiddels is maart 2025 de “Startnotitie OV-visie” vastgesteld door het College van B&W en begin april 2025 door de Raad besproken. De wensen en opmerkingen van de Raad (en de klankbordgroep) zullen worden meegenomen in een nog op te stellen OV-visie. Deze visie zal worden opgesteld op basis van de uitgangspunten van de startnotitie OV-visie. Daarbij wordt er tevens gekeken naar de uitkomsten van een enquête die medio mei 2025 is gehouden op diverse plekken in de stad (w.o. ook in Lindenholt). Bedoeling is dat deze OV-visie eind dit jaar gereed is voor het besluitvormingstraject (College en Raad).
Aan de hand van deze OV-visie kan de gemeente o.a. reageren op en meedenken met de Provincie Gelderland, de OV-concessieverlener voor het busvervoer in onze regio. De concessie voor het personenvervoer op het spoor is anders (landelijk, min. Infrastructuur en Waterstaat) geregeld. Ook daar wil de gemeente proberen invloed uit te oefenen op basis van het beleid in de OV-visie. Tenslotte heeft de gemeente ook de taak het openbaar vervoer te faciliteren, zoals bijv. bushalten, vrije busbanen, specifiek vervoer en nog veel meer. Ook een goed voor- en traject is een aandachtspunt alsmede inclusiviteit (OV toegankelijkheid voor mensen met een beperking).
De vastgestelde “Startnotitie OV-visie” is hieronder te downloaden / in te zien. Zodra de OV-visie door de Raad is vastgesteld zal die ook op deze website worden gepubliceerd.